Η Ναυπηγική τέχνη ήταν γνωστή στην περιοχή της
Τροιζηνίας από
την αρχαιότητα. Το
Αργότερα,
ταρσανάδες
Ο χώρος των πρώτων ναυπηγείων το1834 και ο Τουρκόδρομος στον πίνακα του Στάκελμπερκ
2001, άποψη του χώρου από τη Μπούγια.
Πρόσφατα το poros news αναφέρθηκε στον καραβομαραγκό Μαστρο – Σταύρο Τσίκη που έφυγε από τη ζωή, έναν από τους τελευταίους της παλιάς φρουράς της ναυπηξυλουργικής τέχνης στον Πόρο.
Ο Πόρος όπως και άλλα λιμάνια Σύρος, Θάσος, Κουφονήσια, Πέραμα,Κοιλάδα, Γαλαξίδι ήταν ονομαστός για τα παλιά καρνάγια ή τους ταρσανάδες του μια ιστορία που αρχίζει από ην εποχή του Καποδίστρια και έφθασε ακμαία στην Πούντα μέχρι το 1971 οπότε οι ιδιοκοκτήτες τους ειδοποιήθηκαν να αρχίσουν να μετακομίζουν σιγά - σιγά για να απελευθερωθεί ο παραλιακός χώρος προς το εκκλησάκι του Σταυρού για να δημιουργηθεί ο περιφερειακός δρόμος του νησιού που κρίθηκε απαραίτητος για πολλούς λόγους. .
Η δημοσίευση της δημοπρασίας 400.000 δραχμών κατασκευής του περιφερειακού δρόμου Μυλόπετρες- Αγιος Στέφανος
Εκεί επισκεύαζε τα πλοία του ο Μιαούλης, και εκεί τα βρήκε ο Καποδίστριας.
Όταν όμως αποφάσισε να κάνει εκεί τον πολεμικό Ναύσταθμο, τα μετέφερε, ίδρυσε νέα, μεγαλύτερης δυναμικότητας στην περιοχή της Πούντας,όχι μόνο για ξυλοκατασκευές.( από Πασχάλη - μέχρι Σταυρό) εκεί που τα προλάβαμε οι περισσότεροι, από το λιτρίβι του Σπ. Βέττα και μετά. Πρώτο ήταν το 1971 του Αγάλου.
Κατά τα πρώτα χρόνια του Οθωνα, καταβλήθηκε αξιόλογη προσπάθεια ενίσχυσης του Στόλου. Μεταξύ 1833-1835 ναυπηγήθηκαν στον Πόρο 12 μικρές κανονιοφόροι, 45-52 τόνων, 2 ημιολίες, μία κορβέτα, κι αργότερα άλλα μεγαλύτερα και ατμοκίνητα. Συνολικά 20 πλοία.
Τα πρώτα ατμόπλοια που κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα ήταν, το 1837 το πολεμικό "Μαξιμιλιανός", και μετά τα "Οθων", " Λουδοβίκος" , " Αμαλία", "Ελλάς".
Σχετικά ο Λιμενικός Γιάννης Πουλάκης στο βιβλίο του αναφέρει ότι στον Πόρο κατασκευάστηκαν:
Οταν χτίστηκε το σπίτι του Παντελή Πασχάλη, δίπλα στην ταβέρνα Κερρά στη δεκαετία του 1920, έβγαζαν τεράστιες καρίνες από το χώρο, όπως μου είπε ο ίδιος.
Από το σημείο αυτό, λοιπόν, από
Εκεί
λειτούργησαν, με διάφορες κατασκευές μετρίων
μεταλλικών σκαφών και κυρίως
επισκευές μεγάλων.
Λειτούργησαν πάνω από
Όμως
μετά τη διάνοιξη του δρόμου αναγκάστηκαν να κλείσουν και οι ιδιοκτήτες τους
ηλικιωμένοι
οι περισσότεροι σχεδόν, δεν έκαναν νέες
προσπάθειες, Ετσι την παράδοση συνέχισε οκαραβομαραγκός
Μαστρο – Σταύρος,
ο Νικόλαος Μούγιος, που και δημιούργησε ναυπηγοξυλουργείο
στο Γαλατά
Άλλο ένα ναυπηγείο είναι των Ευαγ. και Κυρ. Τσάμη, στο Γαλατά, για μικρότερα σκάφη.
Για να δώσουμε
μια πληρέστερη εικόνα θα αναφέρουμε ορισμένα
ναυτιλιακά στοιχεία:
***
Το 1821 ο Πόρος διέθετε 22 πλοία Α Τάξεως και
9 Β τάξεως.
*** Το 1835
ήταν το 6ο σε κίνηση λιμάνι της χώρας-ανάμεσα σε 60 με κυριότερα τα
30
*** Το 1856,
όπως γράφει ο Νικόλαος Δραγούμης, διέθετε 11 μεγάλα
σκάφη ντόπιων εφοπλιστών.
*** Το 1859 έγιναν εκβαθύνσεις στο λιμάνι του Πόρου για να χωράνε τα σκάφη.
Ο Πόρος και η λαϊκή ναυτική
ξυλογλυπτική παράδοση του ακρόπρωρου
Χάρη στις συνεχείς έρευνες της ιστορικού Τέχνης – καθηγήτριας της Σχολής Ξεναγών Ηρακλείου Κρήτης και του Ανοικτού Πανεπιστημίου της κρητικής μεγαλούπολης – κας Ντενίζ –Χλόης Αλεβίζου, όλο και νέα στοιχεία, σχετικά με την ιστορία του Πόρου, έρχονται στο φως.
Πρόσφατα εντόπισε σε πολύ παλιά κείμενα τη δημιουργία ναυπηγείου στον Πόρο από τον Πέτρο Κόσσο, που αρχικά δούλεψε σα ναυπηγός στα νεοσύστατα από τον Καποδίστρια (1829-1830) Ναυπηγεία και Ναύσταθμο του Πόρου. Περισσότερα εδώ.
© ΤΡΟΙΖΗΝΙΑ- KOUTOUZIS,GR Αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο με αναφορά στην πηγή www.koutouzis.gr .