γραβάτα- περιγράφει σε απόστρατους Ναυάρχους τον τρόπο κατασκευής
των μοντέλων και
απαντάει στις
απορίες τους.
ΕΝΑΣ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΝΑΥΤΟΜΟΝΤΕΛΙΣΤΗΣ
Σε έναν πολύ
αξιέπαινο μοντελιστή έχει
εξελιχθεί ο Ποριώτης κ. Στυλιανός
Φαλιέρος, αντιπλοίαρχος ε.α. του
ΠΝ , που από το 1993 είναι
Διευθυντής του Ναυτικού Μουσείου
Κρήτης.
Ο κ Φαλιέρος που
ζει με την οικογένειά του στα Χανιά, επιδίδεται στο χόμπυ αυτό τις ελεύθερες ώρες του και έχει
δημιουργήσει πραγματικά
αριστουργήματα. Όλα τα μοντέλα του
είναι σε μεγάλες κλίμακες, διαστάσεων από 1,80μ έως 2,20μ, και έχουν την
ιδιότητα να ταξιδεύουν, με τη βοήθεια μοτέρ και τηλεκατεύθυνσης.
Πολλά από τα δημιουργήματά του τα εξέθεσε
κατά τη διάρκεια της Ναυτικής
Εβδομάδος 2002 στα Χανιά, σε αίθουσα του Ναυτικού Μουσείου,
ενώ τα παρουσίασε να πλέουν στη Ναυτικό
εβδομάδα Χανίων του 1994 και του 1998.
Επίσης συμμετείχε στην
Πανελλήνια Συνάντηση Ναυτομοντελιστών στα
Ιωάννινα, το 1999 και το 2001.
Ο κ Φαλιέρος έχει
διατελέσει αντιπρόεδρος της Ενώσεως
Αποστράτων Αξιωματικών Ναυτικού Κρήτης
επί μία 6ετία.
Κατωτέρω μερικά από τα
μοντέλα του:
Φρεγάτα
ΕΛΛΗ
Φρεγάτα ΚΡΗΤΗ Φρεγάτα ΠΟΡΟΣ
Τύπου STANTARD Προσωπική
σχεδίαση Προσωπική
σχεδίαση
Η ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ κ. ΦΑΛΙΕΡΟΥ ΓΙΑ ΤΟ
«ΣΤΟΛΟ» ΤΟΥ
Ζητήσαμε από τον κ.
Στυλιανό Φαλιέρο να μας μιλήσει για αυτή την ενασχόλησή του:
Ερώτ: Κύριε
Φαλιέρο, πώς ξεκινήσατε το ναυτομοντελισμό και από πότε;
ΑΠΑΝΤ: Η
τάση μου για μικροκατασκευές μοντέλων ξεκινά από τα παιδικά μου χρόνια. Με την
πάροδο των χρόνων όμως και έχοντας μέσα μου το μεράκι της δημιουργίας αναλώθηκα
στην αναζήτηση διαφόρων στοιχείων που θα μου έδιναν την δυνατότητα να
κατασκευάσω κάτι αξιόλογο. Έτσι το 1978 αφού είχα αποκτήσει της απαιτούμενες
γνώσεις σχεδίασα και κατασκεύασα το πρώτο μου μοντέλο εις διπλούν δίνοντας τους
την ονομασία ΠΟΡΟΣ F-572 και ΚΡΗΤΗ F-573.
Ερώτ: Είναι δύσκολη ενασχόληση;
ΑΠΑΝΤ: Η
ενασχόληση αυτή είναι πράγματι αρκετά δύσκολη και χρονοβόρα. Η δυσκολία
οφείλεται περισσότερο στην αναζήτηση σχεδίων και φωτογραφικού υλικού που είναι
τα σπουδαιότερα στοιχεία για την κατασκευή ενός μοντέλου. Δυσκολία επίσης θα
μπορούσα να πω την ενασχόληση με τον
μοντελισμό τις ελεύθερες ώρες τις οποίες ο μοντελιστής θα πρέπει να ταξινομήσει ώστε να μην παραμελήσει της
άλλες καθημερινές υποχρεώσεις και συνήθειες.
Ερώτ: Τι υλικά χρησιμοποιείτε; Τι εργαλεία;
ΑΠΑΝΤ: Τα
υλικά που απαιτούνται για την κατασκευή ενός μοντέλου είναι: Ξύλο, μέταλλο,
χαρτί, λάστιχο, στόκος, πολυεστέρας ξυλόκολες, κόλες στιγμής, χρώματα. Εργαλεία
που χρειάζονται είναι: Σέγα κοπής ξύλων, σιδηροπρίονο, κόφτες μετάλλων,
μιτοτσίμπιδα, πλατοτσίμπιδα, ράσπες, λίμες, μέγκενη, τριβείο, σφικτήρες,
τσιμπιδάκια συγκράτησης, ηλεκτρικό κολλητήρι και όπιο άλλο κρίνει ο μοντελιστής
ότι τον εξυπηρετεί στην προσπάθεια του.
Ερώτ. Κοστίζουν ακριβά, πόσο μπορεί να στοιχίσει ένα
μοντέλο;
ΑΠΑΝΤ: Το
κόστος ενός μοντέλου εξαρτάται πάντα από το μέγεθος του (κλίμακα) και από τον
τύπο π.χ. θωρηκτό - κανονιοφόρος. Οι
κλίμακες που εγώ δουλεύω έχουν κόστος σε υλικά κατασκευής περίπου τα 300€ και
για τον εξοπλισμό τους εφ’ όσον είναι τηλεκατευθυνόμενα ( μπαταρίες, μοτέρ –
τηλεκατεύθυνση, κοντρόλ, σέρβο, άξονες, έλικες και διάφορα παρελκόμενα από 700€ έως 1500€. Φυσικά σε τέτοιες
κατασκευές τα υλικά είναι τα φθηνότερα, το μεγάλο κόστος είναι η πληρωμή της
εργασίας η οποία στην πραγματικότητα δεν πληρώνεται διότι ότι υπάρχει στο
μοντέλο είναι χειροποίητο και μοναδικό. Εάν σκεφθώ εμπορικά η ανταμοιβή της
εργασία μου θα ήταν τουλάχιστον από 6500€ και άνω για κάθε μοντέλο.
Ερώτ: Σε πόσο χρόνο ολοκληρώνεται ένα μοντέλο;
ΑΠΑΝΤ:
Ένα μοντέλο για να ολοκληρωθεί χρειάζεται περίπου από έξι μήνες έως και δύο
χρόνια με τέσσερις ώρες περίπου εργασίας ημερησίως.
Ερώτ: Είσαστε ένας μικροναυπηγός, θα μπορούσατε να
ναυπηγήσετε ένα μεγάλο πλοίο;
ΑΠΑΝΤ:
Ένας μικροναυπηγός είμαι επειδή χρησιμοποιώ σχέδια και διαδικασίες ναυπήγησης
γιατί αλλιώς τα μοντέλα δεν θα μπορούσαν να ταξιδεύουν. Όμως αυτό που κάνω
απέχει πάρα πολύ από την πραγματική έννοια της ναυπηγικής επιστήμης.
Ερώτ: Μπορεί να πουλήσετε ένα σκάφος, αν κάποιος το
θέλει και πόσο;
ΑΠΑΝΤ: Τα
μοντέλα μου δεν τα ξεχωρίζω και δεν θα
τολμούσα να πουλήσω κάποιο, όλα είναι μοναδικά με την δικιά τους φινέτσα και
ιστορία και επάνω τους αντανακλά όλη αυτή η προσπάθεια που χρειάστηκε για την
κατασκευή τους. Για κάποιον που θα ήθελε την κατασκευή ενός τέτοιου μοντέλου θα
έβαζα όρους γιατί αυτό που κάνω δεν είναι κάποια εργασία με την οποία
απασχολούμαι, είναι χόμπι και εδώ δεν υπάρχει δέσμευση για αποπεράτωση αλλά
καλή διάθεση και εκμετάλλευση του ελεύθερου χρόνου.
Ερώτ: Από πόσα πλοία αποτελείται ο στόλος σας:
ΑΠΑΝΤ:
Συνολικά έχω κατασκευάσει 15 μοντέλα διαφόρων τύπων και αναφέρομαι πάντα σε
αντίγραφα πολεμικών πλοίων. Από αυτά, τα 11 είναι τηλεκατευθυνόμενα και τα 7
ανήκουν στο «στόλο μου». Τέσσερα στατικά μοντέλα έχω προσφέρει στο Ναυτικό
Μουσείο Κρήτης στο οποίο έχω την τιμή να είμαι Διευθυντής. Βεβαίως η προσπάθεια
δεν σταματάει εδώ και πιστεύω πως εφόσον η υγεία μου το επιτρέπει με πολύ αγάπη
και μεράκι θα συνεχίσω την προσπάθεια για την κατασκευή και άλλον μοντέλων.
Ερώτ: Ποια είναι πιο δύσκολα, τα εμπορικά ή τα πολεμικά;
ΑΠΑΝΤ:
Δεν μπορώ να κρίνω την δυσκολία κατασκευής ενός πολεμικού και ενός εμπορικού,
γιατί ειδικεύομαι σε πολεμικά πλοία μόνο, εκτιμώ όμως ότι τα πολεμικά από τη
φύση τους είναι πολυπλοκότερα και επομένως δυσκολότερα αφού απαιτούν κατασκευή
πολλών ηλεκτρονικών και οπλικών συστημάτων.
Ερώτ: Εχετε βραβευθεί γι αυτή την επίδοσή σας;
ΑΠΑΝΤ:
Είναι γεγονός ότι δεν έχω επιδιώξει την προβολή των κατασκευών μου συμμετέχοντας
στις κατά καιρούς εκθέσεις που γίνονται στην Αθήνα ή αλλού. Έχω όμως λάβει
μέρος δύο φορές και προετοιμάζομαι για την τρίτη, στην Πανελλήνια συνάντηση
ναυτομοντελιστών που γίνεται κάθε καλοκαίρι στα Ιωάννινα, επίσης παίρνω μέρος
εκθέτοντας επιλεγμένα μοντέλα, στα
πλαίσια του εορτασμού της Ναυτικής εβδομάδας στα Χανιά, καθώς και στις ετήσιες
έκθεσης μοντελισμού της IPMS στα
Χανιά όπου τον Οκτώβριο του 2002 πείρα το πρώτο βραβείο με το μοντέλο του
οχηματαγωγού ΡΟΥΣΣΕΝ.
Ερώτ: Σκέπτεσθε να δωρήσετε κάπου αυτά τα θαυμάσια
δημιουργήματά σας;
ΑΠΑΝΤ: Η
σκέψη για να δωρίσω κάποιο από τα μοντέλα μου θα ήταν ασυμβίβαστη με τις αρχές
μου και την καλοπροαίρετη λογική. Όταν ξεκινώ την κατασκευή ενός μοντέλου το
θεωρό δικό μου μιας εξ’ αρχής δένομαι μαζί του, αγωνιώ για την πορεία των
εργασιών και την αποπεράτωση του και στην συνέχεια της δοκιμές του στο νερό.
Μετά λοιπόν από όλα αυτά υπολογίζοντας και το χρονικό διάστημα που χρειάστηκε,
που όπως προείπα είναι κατά μέσο όρο 6μήνες έως 2 χρόνια, θεωρώ λοιπόν πως
κάθε τέτοια σκέψη είναι εξωπραγματική.
Ερώτ: Θα θέλατε να συμπληρώσετε κάτι;
ΑΠΑΝΤ:Αυτό
το διάστημα στο εργαστήριο του Μουσείου τις ελεύθερες ώρες κατασκευάζω για
εμπλουτισμό του Μουσείου μία τορπιλάκατο τύπου JAGUAR, το ηρωικό αντιτορπιλικό του
Β.Π.Π. Αδρίας και μια τομή ιστιοφόρου πολεμικού του 17ου αιώνα. Με
την τομή αυτή θέλω όταν πλέον τελειώσει να παρουσιάσω την δομή των πλοίων αυτών
και τον τρόπο που διαβίωναν τα πληρώματα τους. Τελειώνοντας θα ήθελα να προσθέσω
ότι ο ναυτομοντελισμός είναι ένα χόμπι πάρα πολύ σημαντικό και ενδιαφέρον,
διότι αποκτάς πολλές γνώσεις ερευνώντας, διαβάζοντας και συγκεντρώνοντας
στοιχεία ξεχωριστά για κάθε τύπο πλοίου. Θεωρώ ότι όποιος ασχολείται με το
χόμπι αυτό συμβάλει ουσιαστικά στην αναζήτηση, διατήρηση και προβολή της
ναυτικής ιστορίας και παράδοσης, Ελληνικής και παγκόσμιας.
© ΤΡΟΙΖΗΝΙΑ- KOUTOUZIS.GR Αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο με αναφορά στην πηγή www.koutouzis.gr .