ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΚΑΙ ΧΟΡΟΙ ΣΤΟΝ ΠΟΡΟ
Τα τραγούδια που τραγουδιόντουσαν στην περιοχή της Τροιζηνίας ήταν ανέκαθεν τα δημοτικά (βουνίσια και νησιώτικα) ώσπου μπήκαν στη ζωή των κατοίκων , τα ευρωπαϊκά και τα αμερικάνικα.
Υπήρξαν βέβαια και ορισμένα Βορειοηπειρώτικα, που είχαν φέρει οι Αρβανίτες , όπως το « Τζάνε ποταμέ μου , όταν γεμίζεις, πως βαράς πως κυματίζεις…» όμως δεν τραγουδιόντουσαν πολύ.
Οσο για τους χορούς, παρά το γεγονός ότι ο Πόρος είναι νησί, δεν χορεύονταν σχεδόν καθόλου οι νησιώτικοι (μπάλλος κλπ) Είχαν επικρατήσει ευθύς εξ αρχής ο Συρτός, ο Καλαματιανός, ο Τσακώνικος – συρτό αγκαζέ, « Σου είπα μάνα παντρεψέ με»-, ο Τσάμικος, ο Κλέφτικος. Που και που χορευόταν ο Μακεδονίτικος αγροτικός « Πως το τρίβουν το πιπέρι»- όπου οι χορευτές μιμούνται αγροτικές εργασίες-, μερικοί Κρητικοί, όταν μετά το 1866 ήρθαν οι Κρήτες πρόσφυγες, ύστερα ήρθε ο Χασάπικος, που είναι χορός που χόρευαν τα μέλη της συντεχνίας Κρεοπωλών στο Βυζάντιο, και τέλος ο «ζεϊμπέκικος» και το «τσιφτετέλι».
Όπως γράφει ο δάσκαλος και ιστορικός του χορού Γεώργιος Κουσιάδης, όλοι οι ελληνικοί χοροί έχουν τις ρίζες τους στην αρχαιότητα. Όμως στην περιοχή της Τροιζηνίας, δεν φαίνεται να χορεύτηκαν – τα τελευταία χρόνια - ποτέ οι δυο χοροί του Θησέα – που ήταν η πατρίδα του- « Γέρανος» και «Γιαργυτός», συρτοί και οι δυο, που χόρεψε στη Δήλο και στην Αθήνα, όταν σκότωσε το Μινώταυρο. Ο «Γιαργυτός» χορεύεται ακόμη και σήμερα στη Ζάκυνθο.
Γύρω στα 1940, ήρθαν και στον Πόρο οι λεγόμενοι Ευρωπαϊκοί χοροί, Βάλς, Ταγκό, Μπλούζ, Μπλούζ-Φοξ, Φοξ-Αγγλαί, Φοξ –Τροτ , και μετά το 1955 οι τσα-τσά, μάμπο, μπιγκίν, τουϊστ, σέϊκ, μπόσα-νόβα, σουϊγκ, χάλυ- γκάλυ, γιάνκα και πιο τελευταία η μακαρένα και άλλα.
Ο χορός «γέρανος», του Θησέα, σε αγγείο
του 3ου π.Χ. αιώνα ( Μουσείο Φλωρεντίας)
Οσο για τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιήθηκαν κατά καιρούς ήταν περισσότερο το κλαρίνο, το ταμπούρλο η πίπιζα, το βιολί, το σαντούρι, και αργότερα –και λιγότερο- το λαγούτο, η λύρα –κρητική και μικρασιάτικη- το ντέφι, η κιθάρα , και άλλα. Όταν δεν υπήρχαν όργανα τραγουδούσαν και χόρευαν.
Στα 1950 γνώρισα τον Ποριώτη Σταμάτη Φράγκο που έπαιζε καλό σαντούρι σε διάφορες εκδηλώσεις δημόσιες και οικογενειακές.
Ηταν ο πατέρας του υπαξιωματικού Π.Ν. Αναστάσιου Φράγκου που στις 16-11-1972 πνίγηκε μαζί με άλλους 43 όταν το οχ. του ΠΝ «Μέρλιν» εμβολίστηκε στο Φάληρο από το δεξαμενόπλοιο "Παγκόσμιος ήρως".
v Στη 10ετία του 1920, εμφανίστηκε ο φωνόγραφος - χρησιμοποιήθηκε σε οικογενειακές συγκεντρώσεις και σε ορισμένα κέντρα διασκέδασης.
Γύρω στο 1940 μερικά σπίτια του Πόρου απέκτησαν και πιάνο.
Τέλος ήρθαν, γύρω στο 1950 , τα κάθε λογής πικ απ, που χρησιμοποιούνταν σε σπίτια και καταστήματα.
n Χορός και τραγούδι ήταν, κατά τα χρόνια της Τουρκοκρατίας στην Τροιζηνία, μέσα έκφρασης, ηρωϊσμού, και πίστης στα Εθνικά Ιδεώδη. Τα τραγούδια φανέρωναν ό,τι ένοιωθαν εκείνοι οι σκλαβωμένοι Ελληνες: Καημό για λευτεριά!
© ΤΡΟΙΖΗΝΙΑ- KOUTOUZIS.GR Αναδημοσίευση επιτρέπεται μόνο με αναφορά στην πηγή www.koutouzis.gr .