Γυναίκες στη θάλασσα, στο στοιχείο τους...

 

ΜΑΡΙΑ   ΠΑΠΑΠΕΤΡΟΥ  Η    Β  ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ   ΑΠΟ  ΤΗΝ  ΤΡΙΠΟΛΗ

 

 

        Η Μαρία Παπαπέτρου Κόρη  του  Μιχαήλ και της Αρετής Γαλανοπούλου από τα  Τρόπαια, γεννήθηκε στην Τρίπολη το 1988, μεγάλωσε στο Βαλτεσινίκο Γορτυνίας (υψόμετρο 1180μ). Τελείωσε την Σχολή Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού Ασπροπύργου και τώρα ταξιδεύει ως β΄ μηχανικός αξιωματικός με τα γκαζάδικα της εταιρείας του   Παναγιώτη   Τσάκου. σημερινή. Αυτές  τις μέρες 2/2017, το πλοίο ταξιδεύει προς Ρωσία από τον Βόσπορο.  Από  εκεί  είναι  και   οι φωτογραφίες     που μας   παραχώρησε.

Γυναίκες   μηχανικοί  υπηρετούν  και  στο Πολεμικό  Ναυτικό. Γνωρίζουμε  κάποιες αλλά για την  αναφορά τους  χρειάζεται  άδεια  από το  ΓΕΝ.    Απ   ότι  μάθαμε στην εταιρία  Τσάκου   υπηρετούν  και καπετάνισσες.

 

      

Σήμερα  η  παρουσία της γυναίκας στη θάλασσα, δηλαδή η εργασία της γυναίκας  πάνω σε πλοία, δεν προκαλεί  ιδιαίτερη εντύπωση. Μάλλον είναι κάτι το συνηθισμένο θάλεγε κανείς. Για παράδειγμα η ΑΝΕΚ έχει  να παρουσιάσει  πέντε γυναίκες ναυτικούς, σε διαφορετικούς  κλάδους:

 

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ      ΠΑΥΛΟΥ   ΜΙΑ  ΝΕΑ  ΚΑΠΕΤΑΝΙΣΣΑ

 

                     

       Την πλοίαρχο  Αργυρώ Εξωμανίδου, τη θαλαμηπόλο Λίνα Κολαϊτη, την μηχανικό Ελεονώρα Σέκερη, την οικονομικό Ολγα Παπαδοπούλου, την υπεύθυνη καταστήματος Ελένη Σακελλαρίδη.

      Όμως στις δεκαετίες  60 - 70, μια τέτοια   σκέψη εθεωρείτο πολύ τολμηρή.

      Κι όμως εκεί βρίσκουμε τις πρώτες γυναίκες ασυρματίστριες που ταξίδευαν με ποντοπόρα. Μαρκόνισσες με δίπλωμα είναι την  εποχή αυτή η  Ευαγγελία Λιοτσάκη, η Αναστασία Πρατικάκη, η Πηνελόπη Σγαρδέλη και η Αννίτα Κωνσταντοπούλου, κόρη της Πειραιώτισσας γλύπτριας Δήμητρας Τσερκέζου.

 

      Η τελευταία, η Αννίτα, είναι η πιο γνωστή, γιατί έκανε .....δημόσιες σχέσεις από το Ωκεανό, στέλνοντας φωτογραφίες της και ποιήματα σαν άλλος Νίκος Καββαδίας  στον τύπο,  και φυσικά και στη δική μου εφημερίδα την «ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ».

     Η ραδιοτηλεγραφήτρια Ευαγγελία Λιοτσάκη, ως καθηγήτρια ΤΕΕ, έγραψε ναυτιλιακά διδακτικά κείμενα  τα για Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια, σε βιβλία που εξέδωσε ο Οργανισμός Εκδόσεως Σχολικών Βιβλίων.

     Την ίδια εποχή ταξίδευε και η πρώτη πλοιαρχίνα με δίπλωμα  Ιωάννα   Σαρίδου – Ψαρέλλη – μαζί με τον πατέρα της – το  1964.

      Από τότε ακολούθησαν πολλές άλλες, όπως οι  Νίκη Σκέντζου, Ελένη Μποζώνη, Σπυριδούλα Δεληγιάννη. Αναστασία Γρατσέα και άλλες.

     Ο θεσμός της Ελληνίδας Καπετάνισσας  στα χνάρια εκείνων που είναι γραμμένες με χρυσά γράμματα, όπως η Μπουμπουλίνα, η Μαντώ Μαυρογένη και η Δόμνα Βισβίζη, συνεχίστηκε  με καπετάνισσες από τις  ΑΔΣΕΝ το 1980.

       Ταξίδευαν ακόμη μερικές πλοιοσυνοδοί και θαλαμηπόλοι στο εσωτερικό.

                                                                        Βασίλης  Παν. Κουτουζής

                                                                        Δημοσιογράφος ερευνητής

                                                                                                             12-11-11

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:  Δεκτή κάθε πληροφορία που μπορεί να τροποποιήσει   ή να συμπληρώσει προς  το καλύτερο  το παρόν άρθρο.

 

        Πολλές άλλες  Καπετάνισσες και Μηχανικοί

 

    Αμέσως μετά τη δημοσίευση του θέματος, πήραμε 12-11-11 την ακόλουθη επιστολή  προσθέτει στοιχεία:

      «Κύριε Κουτουζή, 

      Αν θέλετε στοιχεία για το άρθρο σας, πολύ ευχαρίστως. Εξακολουθώ να είμαι σε επαφή με δεκάδες συναδέλφισσες και παρακολουθώ συστηματικά την εξέλιξη του θεσμού. 

       Θα προσθέσω προς το παρόν ότι σήμερα έχουμε πολλές γυναίκες και στα ποντοπόρα πλοία. Πχ την πλοίαρχο κ. Βάσω Κονιδάρη  που τώρα ταξιδεύει με τσιμεντάδικο στο Αιγαίο, 

       http://www.alithia.gr/newspaper/2007/06022007/06022007,18818.html

την κ. Υακίνθη Τζανακάκη που ανέλαβε πρόσφατα πλοίαρχος στο γκαζάδικο Ανδρομέδα του Τσάκου,

         http://www.alithia.gr/images/file/2011/121011.pdf 

την κ. Κατερίνα Θερμού, κυβερνήτη μικρού επιβατικού στη Λευκάδα:

 http://meganisinews.wordpress.com/2010/04/08/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%B1/ 

 την κ.  Βασιλική Μίχου, υποπλοίαρχο, που ξεμπάρκαρε πριν λίγο καιρό. Επίσης να τονίσω ότι από πέρυσι υπάρχει και η πρώτη συνταξιούχος Ελληνίδα πλοίαρχος, η καπετάν Μαριάννα Μαρούδα ενώ πλοίαρχο είχε και ο Ωνάσης σε δεξαμενόπλοιο, την κ. Αθανασία Μπουμπουράκη 

http://www.hri.org/E/2000/00-08-07.dir/keimena/greece/greece6.htm

και στον Ασπρόπυργο, στη σχολή Σωστικών, δίδασκε ως πρόσφατα η πλοίαρχος κ. Ευαγγελία Κατσικαδάκου.  

         Περισσότερες είναι βέβαια οι ανθυποπλοίαρχοι και οι δόκιμοι. Πολλές εργάζονται στην εταιρεία Μαράν του Αγγελικούση, εταιρεία που σταθερά στηρίζει τις γυναίκες αξιωματικούς καταστρώματος, καθώς και στην Ανδριακή. 

         Υπάρχουν επίσης και μηχανικοί, όπως η Γ' μηχανικός Βάσω Γιαμπουρά. 

Ποιος ξέρει; Ίσως κάποια στιγμή να υπάρξει και πλοίο με αμιγές γυναικείο πλήρωμα! Αν όχι ελληνικό,  τότε ξένο αφού έξω υπάρχουν και πρώτοι μηχανικοί γυναίκες. http://www.marineinsight.com/marine/life-at-sea/a-woman-chief-engineer-from-brazil-describes-her-interesting-life/

          Ως πρώην πάντως καπετάνισσα σας ευχαριστώ θερμά για το ενδιαφέρον σας για τις γυναίκες ναυτικούς. Θεωρώ ότι κάθε αναφορά στο θεσμό βοηθά πάρα πολύ στη στήριξή του. Πρόσφατα μας έκανε τη χάρη να ασχοληθεί μαζί μας και το Βήμα της Κυριακής: http://kapetanisses.blogspot.com/2011/10/blog-post_10.html  Θα βρείτε και εκεί αρκετά στοιχεία. Το κακό όμως είναι ότι δε σέβονται πάντα στοιχειώδεις κανόνες δημοσιογραφικής δεοντολογίας και παραποιούν όσα τους λέμε. Έτσι και δεν υπάρχει προθυμία από τις συναδέλφισσές μου για συνεντεύξεις. 

                                                                                                         Με εκτίμηση    Μαρία Λαμπρίδου

 

 © KOUTOUZIS.GR Αναδημοσίευση  επιτρέπεται μόνο με αναφορά στην πηγή  www.koutouzis.gr .

 

Κεντρική σελίδα